درسهای عاشورا - معرفت
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 332
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 19169
بازدید ماه : 193558
بازدید کل : 1605237
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 2 / 8 / 1394

امام حسين عليه‌ السلام، شمع بزم عالمان
 ابن كثير در كتاب خود آورده است: «امام حسين‌ عليه‌ السلام و ابن زبير از مدينه به سوي مكه بيرون شدند و در مكه اقامت گزيدند. امام حسين ‌عليه‌ السلام مورد توجه مردم قرار گرفت. آنها به سوي او مي ‏آمدند در اطراف او مي‏ نشستند و سخنش را مي ‏شنيدند و از آنچه از او مي ‏شنيدند سود مي‌ جُستند وگفته‌ هايش را ضبط ‏كرده و مي‌ نوشتند تا از او روايت كنند.»
علائلي در سمو المعني نگاشته است: «مردم چنان شيفته معنويت و عظمت روح امام حسين ‌عليه‌ السلام بودند و چنان امام حسين ‌عليه‌ السلام محبوبيت داشت كه از همه ‏كس ‏و ‏همه ‏جا ‏منصرف‏ و‏ منقطع ‏شده ‏و ‏به‏ سوي او‏ مي ‏شتافتند. ‏كسي‏ جز امام حسين ‌عليه‌ السلام نبود كه اين همه مريد و ارادتمند داشته باشد؛ گويي مردم در وجود امام حسين‌ عليه‌ السلام حقيقت ديگري از عالم ابداع الهي را تماشا مي ‏كردند.
چون امام حسين‌‌ عليه‌ السلام سخن بگويد مثل آن است كه زبان عالم غيب باز شده و آنها را از رموز و اسرار پنهان وحقايق نهان آگاه مي‌ سازد؛ و زماني كه خاموش مي‏ شد، سكوتش به گونه‌ اي متفاوت آنها را از حقايق ديگر با خبر مي ‏ساخت؛ زيرا پاره ‏اي از حقايق را جز با خاموشي عميق نمي‏ توان اظهار كرد؛ مثل نقطه و فاصله‌ اي كه در ميان سطرها، كلمه‌ ها و جمله ‏ها مي‏ گذارند و همان نقطة خاليِ از نوشته، مانند نوشته‏ هاي كتاب، معنايي مي‏ دهد كه جز با آن نقطه با هيچ نوشته‏ اي آن معنا را نمي‏ توان بيان كرد.»
 كلام فوق نشان از واقعيتي انكارناپذير از محبوبيت علمي امام حسين‌ عليه‌ السلام در ميان مردم دارد. با آن‌كه مردم در فشار حكومت بوده و جاسوسان و كارآگاهان همه جا در تعقيب آنها بودند تا كسي با امام حسين ‌عليه‌ السلام رابطه نداشته باشند، اما قدرت سرنيزه و زور نظامي چگونه مي ‏تواند مردم را از خودشان، دلشان و ضميرشان جدا كند؟ قدرت، هر ميزان كه باشد نمي‏ تواند بر شعور بشر مسلط شود و سرنيزه هر قدر كه كاري و نافذ باشد به باطن انسان و معنويت او نفوذ نمي‏ كند.
 علائلي در ادامه آورده است: «حسين‌ عليه‌ السلام كثير الحديث و الرواية بود، آن زمان با اينكه تعداد بسياري از اصحاب پيغمبر صلي‌ الله‌ عليه‌ وآله نقل حديث مي ‏كردند، اما مردم همه آنها را ترك كرده و به مجلس حسين ‌عليه‌ السلام مي ‏آمدند.» پس از اين، علائلي احاديثي از آن حضرت نقل مي ‏كند.[۳]
 اخباري كه از امام حسين ‌عليه‌ السلام‏ نقل شده حاكي از علم و ذوق سرشار، قوت فطانت، استعداد و قريحه و استحكام منطق اوست. اين اخبار بيش از آن است كه قابل شمارش باشد. آن حضرت به‌گونه‌ اي در مسائل علميه با جودت ذهن و حدّت خاطر اظهار نظر مي‏ كرد و فتوا مي ‏داد كه موجب تحيّر مردم مي‏ شد، تا حدي كه عبدالله بن عمر در حق او گفت: «اِنَّهُ يَغُرُّ الْعِلْمَ غَرّاً»[۴]
هم‌ چنان كه مرغ، جوجه خود را با منقار خود غذا مي‏ دهد، امام حسين‌ عليه‌ السلام نيز در بيت نبوت و ولايت از سرانگشت علوم رسول خدا صلي‌ الله‌ عليه‌ وآله غذا خورد، و از سينه معارف اسلام شير مكيد و رشد و نمو يافت.

 منبع: رسالت عاشورايي/ده درس و سخنراني ويژه مبلّغان/حضرت آيت الله العظمي صافي ‌مدظله الوارف/چاپ اول: محرم الحرام۱۴۳۳/ پاييز۱۳۹۰
-----------------------
پی نوشت:
[۱]. کافي؛ ج ۱.
[۲]. سمو المعني؛ ص۱۴۸؛ به نقل از تاريخ دمشق؛ ج ۴، ص ۳۲۳.
[۳]. سمو المعني؛ ص ۹۷.
[۴]. همان؛ ص ۱۴۸.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: ویژه نامه محرم94
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی